Home / Zdraví / 15 superpotravin, které byste si měla pravidelně dopřávat už okolo třicítky

15 superpotravin, které byste si měla pravidelně dopřávat už okolo třicítky

Dobrý příklad mladistvého vzhledu, který je založen na dlouhodobém systematickém stravování a sportování, představuje zpěvačka Madonna, vždy spokojená, štíhlá a sebevědomá.

Určitě si také chcete udržet tělesnou a duševní vyrovnanost, silnou imunitu a svalstvo bez tuků až do vysokého věku. Kromě cvičení vám v tom pomohou takzvané superpotraviny s množstvím zdraví prospěšných látek, které navíc spadají do skupiny RAW food, což znamená, že se konzumují syrové nebo zpracované maximálně do 42 stupňů. Patří mezi ně:

  1. Acai berry – světově proslulá superpotravina se zdravými tuky a antioxidanty.
  2. Aloe Vera – legendární rostlina s rozmanitými hojivými účinky.
  3. Borůvky – vitamínová bomba pro celkovou vitalitu a prevenci i závažných nemocí (podobně jako maliny, brusinky, jahody).
  4. Brokolice – velmi zdravá zelenina, mocný antioxidant.
  5. Česnek – významný bojovník proti infekcím a vysokému tlaku.
  6. Chia semínka – bohatý zdroj proteinů, sacharidů, mastných kyselin, antioxidantů a dalších prospěšných látek. Nedílná součást jídelníčku Aztéků, původních obyvatel Ameriky, dnes oblíbené do snídaní, smoothie apod.
  7. Jablka – vynikající zdroj vlákniny, prevence srdečně-cévních a dalších nemocí. Jak praví stará moudrost: Jedno jablko denně a nepotřebujete lékaře.
  8. Konopná semínka – zásobárna vlákniny, hořčíku, vápníku, železa, zinku, mědi a manganu.
  9. Kustovnice čínská – mocný antioxidant podporující imunitu, zdroj beta-karotenu. Konzumuje se přímo, v salátech, smoothie nebo jako čaj.
  10. Mladý ječmen – detoxikační, protizánětlivá a celkově prospěšná superpotravina.
  11. Nepražené kakaové boby – pochoutka pro fajnšmekry s hořčíkem, sírou, železem či manganem, podporující centrální nervový systém, metabolismus cukrů apod.
  12. Rajčata – díky lykopenu ochraňují organismus před nádorovým bujením, nemocemi srdce a také vrozenými vadami.
  13. Sója – stabilizuje hladinu ženských hormonů a doporučuje se zejména v podobě sojového mléka a tofu, zařazovaného do jídelníčku alespoň dvakrát týdně.
  14. Spirulina – řasa, která obsahuje celé spektrum základních minerálů, vitamínů a živin.
  15. Vitamín C – antioxidant, ochránce imunitního systému a pleti bez vrásek, nejvíce obsažený v citrusových plodech.

Po třicítce se cíleně zaměřte také na vitamíny A, B, E, D a minerály vápník, hořčík a chrom. Nezbytnou vlákninu zajistí ovesné vločky, lněné semínko, celozrnné obilniny, luštěniny, zelenina, ovoce a ořechy.