Home / Zdraví / Přehledný pracovní stůl = vyšší produktivita práce

Přehledný pracovní stůl = vyšší produktivita práce

Je prokázáno, že ti, kteří mají na pracovním stole jen každodenně používané věci a materiály, se kterými zrovna pracují, dosahují podstatně lepších výkonů. Nepopulární, ale nutné je také stůl po práci uklidit.

Uspořádání pracovního stolu, sezení a počítačové soupravy se věnuje celá věda – Ergonomie pracovního místa v kanceláři. Nahlédneme do zásad, které definovala pro organizaci pracovního stolu.

Tak především, kancelářský stůl není žádné skladiště, ačkoliv s ním tak řada flegmatiků nebo kreativců zachází. Jakmile však ztratí přehled, kde co mají, a ohrozí tím třeba výsledek projektu, jdou do sebe a stůl uspořádají.

Následky nepořádku na pracovním stole

Na nepřehledném stole většinou nezbývá místo pro to hlavní, totiž práci. Jejich uživatelé věnují pozornost pouze materiálům, které jsou nahoře, a na to, co je dole, postupně zapomenou. Při hledání a přerovnávání papírů ztrácejí spoustu cenného času a energie. Nejsou schopni určit, co je prioritní. V důsledku toho nedodržují termíny, což způsobuje stresové a úzkostné stavy.

Jak z toho ven?

Osadníci kanceláří často nevěří, že pouhou organizací pracovního stolu dosáhnou podstatně lepších pracovních výsledků. Ale zkuste to a uvidíte.

Na stole si ponechte pouze věci, které používáte denně – diář, zápisník, velký papír na poznámky (místo papírků, které se ztrácejí), telefon a mobil, malé množství psacích potřeb (propisky, tužky, zvýrazňovače), příp. sešívačku, sponky, razítko, kalkulačku. K tomu materiály, na nichž zrovna pracujete. Ty, které teprve přijdou na řadu, mohou být ve stohovacích zásuvkách. Přibývající papíry pojme tradiční zásuvka, ale denně se musí roztřídit do složek.

Ostatní potřeby uložte tak, aby byly v dosahu – do horní zásuvky nebo na poličku blízko pracovního stolu. Na dohled lze umístit rovněž inspirativní drobnost, ovšem takovou, která nebude dráždit nadřízeného nebo obtěžovat spolupracovníky.

Ergonomie pracovního stolu

Správné uspořádání PC sestavy, lampy a volného prostoru je důležitá prevence únavy a z ní plynoucích zdravotních potíží. Nejlepší variantou je psací stůl ve tvaru písmene L, který poskytuje místo jak pro práci na počítači, tak s papíry.

Podmínkou optimální ergonomie pracovního stolu je ovšem každodenní udržování pořádku. Roztřiďte, co je na vyhození, rozdání, přečtení, k archivaci a zpracování. Praktické je zaměřit se na úklid na konci pracovní doby, protože si snadno uděláte plán činností na další den a z kanceláře odcházíte s čistou hlavou.