Home / Zdraví / Raw dezerty z rukou výživových poradců

Raw dezerty z rukou výživových poradců

Chcete jíst co nejzdravěji, ale zároveň si dopřávat i „něco mlsného“? Tak zkuste raw dezerty. Protože se vytvářejí z čistých nezpracovaných surovin, doporučí vám je i výživoví poradci.

Bílý cukr, mouka, ztužené tuky a další přísady do tradičního sladkého pečiva už v mnoha domácnostech ustupují takzvaným superpotravinám – nepraženému kakau, mandlím či datlím. Kdekdo už zjistil, že se po takových dobrotách cítí mnohem lépe, ba doslova nabitý energií. Zatímco běžné sladkosti způsobují tak akorát únavu, malátnost, nadýmání a časem i „civilizační“ nemoci.

I osvícené maminky a babičky jsou jednoznačně pro raw dezerty, přotože si všimly, že dětem přirozeně chutnají. V praxi potvrzují slova odborníků, podle kterých tyto přírodní sladkosti nevytvářejí hyperaktivitu, alergie, zahlenění, překyselení ani zubní kazy. Pokud se to ovšem nepřežene, ale to platí o každé potravině.

Raw čokoládové čtverečky Michaely Weissové

Na raw dezertech je sympatické i to, že se při jejich přípravě obejdete bez váhy, protože suroviny měříte na šálky. Jako výživová poradkyně Michaela Weissová, která své rodině připravuje svěží čoko čtverečky. Uvádí: „Jsou bezlepkové, bezlaktózové, bohaté na hořčík, fosfor, vápník, vitamín E, B2 a esenciální mastné kyseliny. Použité suroviny vystačí zhruba na 16 kousků, které uchovávám v mrazničce a vydávám postupně.“

A jak na to? Šálek vypeckovaných datlí nechte půl hodiny nasáknout v misce s teplou vodou, potom datle osušte a rozmixujte je s půl šálkem mandlí, čtvrt šálkem vlašských ořechů a čtvrt šálkem kakaového prášku. Hmotu rozložte na menší plech. Smíchejte dva zralé banány, 4 lžíce mandlového másla (seženete ve zdravé výživě), 4 lžíce medu (agávového sirupu) a znovu čtvrt šálku kakaa, ideálně také v mixéru. Rozprostřete tuto druhou hmotu na první a nechte raw dezert půl hodiny ztuhnout v mrazáku. Poté ho nakrájejte na 16 čtverců.

Zdravý zákusek z ovoce a zeleniny od Ivy Veselé

Další dezert je sice pečený v troubě, ale pokud ho budete jen déle sušit při nízké teplotě, lze ho považovat za raw. Smíchají se do něho nastrouhané cukety a jablka (po 300 g), 40 g nesířených a neslazených rozinek, 20 g chia mouky nebo mletých semínek, 20 g vlašských ořechů, 15 g kukuřičné mouky, 10 g bezfosfátového kypřicího prášku, 2 lžičky psyllia, půl lžičky skořice, špetka soli a případně stévie.

Výživová poradkyně Iva Veselá říká o tomto jablkovo-cuketovém koláči: „Můžete si ho dopřát i večer. Dopoledne k němu přidejte sacharidy i lžíci jogurtu a k odpolední svačině bílkovinu, například tvaroh. A vezměte si klidně dvě porce.“