Home / Zdraví / Víme, které vitamíny, minerály a superpotraviny vám pomohou při učení

Víme, které vitamíny, minerály a superpotraviny vám pomohou při učení

Sedíte nad učivem a pořád ho nemůžete dostat do hlavy? Pokud není problém v nedostatku čerstvého vzduchu, spánku a tekutin, mohly by vám pomoci vybrané vitamíny a superpotraviny.

Duševní činnost podporují především vitamíny skupiny B v čele s B1 a B6, které jsou důležité pro mozkovou činnost a nervy. „Béčka“ naleznete v masitých či mléčných pokrmech a obsahují je také vaječné žloutky, vlašské i další ořechy, slunečnicová semena, sezam, oves, ječmen, celozrnná rýže, luštěniny, avokádo, banány, hroznové víno, brokolice, chřest nebo rajčata. Pro studenty je důležitý také vitamín C, mocný antioxidant. Získáte ho z citrusových plodů, jahod a vlastně veškerého letního ovoce a zeleniny, které si můžete v sezóně částečně i zamrazit.

Z minerálů na podporu učení je nejvíce užitečný hořčík, který dokáže snížit fyzickou i psychickou zátěž, podpořit výkonnost, posílit nervy a svaly. Ideálním zdrojem hořčíku (magnezia) jsou některé minerální vody, kostival, konopná semínka, kakao, čokoláda, mák, mandle, sezamová a slunečnicová semena, sušené fíky, datle, švestky, banány, med, celá obilná zrna, ovesné vločky, listová zelenina, zelené rostliny, fazolové lusky, sója a tofu.

Některé jmenované zdroje vitamínů a minerálů patří i mezi tzv. superpotraviny s množstvím zdraví prospěšných látek. Při učení určitě oceníte i následující.

  • Chia semínka– zdroj proteinů, sacharidů, mastných kyselin, antioxidantů a dalších prospěšných látek. Dříve byly součástí jídelníčku Aztéků, původních obyvatel Ameriky, dnes se používají do snídaňových směsí, smoothie nebo jen tak do vody.
  • Nepražené kakaové boby– sofistikovaná pochoutka obsahující hořčík, síru, železo i mangan, látky podporující centrální nervový systém či metabolismus cukrů.
  • Kustovnice čínská– silný antioxidant posilující obranyschopnost organismu, zdroj beta-karotenu. Jí se přímo, v salátech, smoothie nebo se z ní vaří čaj.
  • Mladý ječmen– detoxikační, protizánětlivá i jinak prospěšná superpotravina.

A ještě doporučení ohledně stravovacího režimu při studiu. Ve zkouškovém období nebo o svatém předmaturitním týdnu se vyhněte těžkým jídlům naší národní kuchyně. Raději zvolte ovocné a zeleninové saláty, mějte po ruce ořechy, sušené ovoce a z bílkovin upřednostněte ryby, krůtí maso a méně tučné sýry, pro změnu třeba i kozí a ovčí. Do džbánu s vodou vložte lístky máty nebo meduňky, příp. kolečko citronu. Když si poblíž studijního místa připravíte takovéto občerstvení, půjde vám učení jedna radost.