Home / Zdraví / Vitamín E a jeho zdroje

Vitamín E a jeho zdroje

Obilné klíčky, rostlinné oleje a ořechy jsou nejlepšími zdroji vitamínu E neboli tokoferolu, který je stejně jako vitamíny A, D a K rozpustný v tucích.

Vitamín E je označován jako omlazující, protože má antioxidační účinky – chrání buňky těla před předčasným stárnutím a také rakovinou. Uplatňuje se v prevenci srdečně-cévních onemocnění a dobře působí i na reprodukční funkce obou pohlaví, nervový systém či hypofýzu, tedy hormonální produkci organismu. Využívá se i v kosmetice proti vráskám, zánětům a UV záření.

Projevem nedostatku vitamínu E může být chudokrevnost a náchylnost k infekčním chorobám.

Kde ho ještě najdeme?

Kromě jmenovaných obilných klíčků, za studena lisovaných rostlinných olejů, ořechů a semen je částečným zdrojem vitamínu E také maso, zejména ledvinky. Z toho vyplývá, že i vegetariáni a vegani ho mají dostatek.

„Éčko“ obsahují rovněž margaríny, máslo, kukuřice, rajčata, paprika, vejce, játra, růžičková kapusta, listová zelenina, špenát, luštěniny, celozrnné obiloviny, ovesné, obilné vločky a lupínky. Zde je třeba pamatovat na to, že má-li být mouka kvalitní a s obsahem klíčků, musí se používat jen čerstvě umletá.

Kojenci dokážou získat potřebnou dávku vitamínu E z mateřského mléka.

Tepelně neupravený sojový olej

Vynikajícím a dostupným zdrojem vitamínu E, ale i B, K, draslíku, železa či fosforu je olej šetrně vylisovaný ze semen sóji. Je známo, že v Japonsku, kde se sója konzumuje už tisíce let, se lidé dožívají nejvyššího průměrného věku.

Sojový olej má výraznou chuť a hodí se k syrové stravě – do salátů nebo k nakládání zeleniny. Může být přidán do vody při dušení masa, ale nesmí se na něm smažit. Díky vysokému obsahu lecitinu ho lze použít i do bezvaječných moučníků.

Mezi velké výhody za studena lisovaného sojového oleje patří lehká stravitelnost, což ho předurčuje jako dobrý zdroj přírodního vitamínu E i pro děti, seniory nebo osoby s dietním režimem. Také diabetici a neurotici brzy zaznamenají jeho blahodárné účinky.

Tipy na denní dávku vitamínu E

Potřebujete si představit, kterými potravinami lze pokrýt denní dávku vitamínu E? Zde jsou 3 snadno dostupné varianty:

  • 10 dkg kvalitních celozrnných sušenek
  • ½ kg čerstvě uvařené kapusty
  • 5 dkg mandlí nebo lískových ořechů

Vzpomeňte si na to alespoň párkrát do týdne a dejte si na svačinku mandle v počtu asi 20 ks. Prospějete tak svému zdraví (mandle obsahují tzv. „dobré“ tuky) a navíc potěšíte chuťové buňky. Jejich konzumaci doporučují lékaři, výživoví specialisté i dietologové.