Home / Zdraví / Vitamíny v salátu – jak nám pomáhají

Vitamíny v salátu – jak nám pomáhají

Salát hlávkový neboli Locika setá, latinsky lactusa sativa, je velmi cennou zeleninou pro každou kuchyni.

Salát obsahuje vitamíny B1, B2, B6, C, E, karoteny, niacin, kyselinu listovou, pantotenovou, biotin, z minerálních látek zejména železo a vápník, ale také sodík, zinek, fosfor, draslík, hořčík, chrom, nikl, mangan, selen.

Co jste možná nevěděli o polníčku

Salát se rozděluje na 3 hlavní typy:

  • hlávkový – zelený i červený (s vyšším obsahem karotenu)
  • římský – tužší, podobný čínskému zelí, s mandlovou chutí
  • ledový – křehčí, oblíbený i „jen tak“ na talířek třeba ke snídani

Na trhu jsou však i další druhy zeleniny, které se salátu chuťově podobají – čekanka, čekankové puky, rukula, různé druhy zelí nebo kozlíček polní zvaný polníček.

A právě u polníčku se zastavíme, protože je nutričně velmi hodnotný, dokonce cennější než běžný salát. Oproti němu obsahuje více vitamínu C a také v něm najdete betakaroten, vitamíny E, B1, B2, vápník, hořčík, železo či fosfor.

Z polníčku si můžete udělat například zdravou večeři, když ho omytý opatrně roztrháte, přidáte k němu nasekaná uvařená vejce, cibuli nakrájenou na kolečka a zálivku ze soli, pepře, octa, trošky cukru a oleje.

Ledový salát pomáhá při usnutí

Poměrně nedávno, na konci 19. století byl v Kalifornii vyšlechtěn ledový salát, ale pro svou šťavnatou vyváženou chuť získal brzy oblibu po celém světě. Obsahuje vitamíny A, B (včetně prospěšné B9, kyseliny listové), C, E, K (důležitý pro tvorbu kostí), draslík, sodík či železo. Kromě toho je v ledovém salátu látka lactucin, která pomáhá proti stresu a k lepšímu spánku. A je výborný i v redukční dietě, protože dokáže díky vláknině zasytit a přitom má minimum kalorií. Navíc ledový salát seženete po celý rok a dlouho vám vydrží v lednici. Při nákupu ale dbejte, aby nebyl v dolní části zbarvený do hněda.

Z ledového salátu můžete připravit Waldorfský salát. Hodí se i na zahradní slavnost – na přípravu je snadný a zaručeně s ním zaznamenáte úspěch. Kromě ledového salátu potřebujete několik jablek nakrájených na kousky, řapíkatý celer pokrájený na plátky, tvrdý sýr, bílý jogurt, majonézu, ocet, cukr, sůl, pepř a na posypání posekané vlašské ořechy. K salátu se nabízí čerstvé pečivo. Tento recept byl poprvé použit v roce 1893 v hotelu Waldorf v New Yorku. Někdy obsahuje i sušené ovoce nebo hroznové víno.

Důležitá je čerstvost

Aby nám vitamíny ze salátů opravdu pomáhaly, je nutné zajistit jejich maximální čerstvost. Dnes je i móda pěstovat bylinky a určité druhy salátu přímo v kuchyni, na balkoně nebo za oknem. V obchodech seženete i výrobky, které vám to usnadňují, například květináče i se zeminou a semínky. Nejlepší je samozřejmě mít alespoň kousek volného záhonu, na kterém si uřežete salát těsně před tím, než ho chcete dát na stůl. Případně dbejte alespoň na co nejkratší distribuční cestu – salát ze sezónního trhu, který prodejce sklidil tentýž den ráno, má v sobě zaručeně ještě hodně vitamínů.

Pokud už máte salát v kuchyni, dejte pozor, abyste o jeho výživné látky nepřišli použitím kovového nože. Jednotlivé listy pouze šetrně omyjte, osušte a trhejte je ručně na kousky až těsně před jídlem. Tak zůstanou vitamíny v salátu zachovány.

One comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *