Home / Zdraví / Vše, co potřebujete vědět o vitamínu D3

Vše, co potřebujete vědět o vitamínu D3

Vitamín D3, cholekalciferol neboli kalciol, je jedna z forem vitamínu D – antirachitického či také slunečního vitamínu.

Protože právě při vystavení kůže slunci se v ní nastartuje tvorba vitamínu D3, jehož prospěšnost pro lidský organismus ještě zdaleka nebyla prozkoumána.

Účinky vitamínu D3

V současnosti se potvrzují protirakovinné účinky kalcitriolu – hormonu odvozeného od vitamínu D3. Podle jedné studie zkoumající ženy s rakovinou prsu snižují vyšší dávky vitamínu D3 získaného ze slunečního svitu o 75 % rakovinný růst a o 50 % zmenšují nádory.

Celkově vitamín D podporuje imunitu, přispívá k udržení pevných kostí a zubů a k normální svalové činnosti. Přemýšlejte o doplnění vitamínu D, pokud trpíte respiračními nemocemi, svalovou slabostí, lupénkou, chronickým onemocněním ledvin, diabetem, astmatem, chronickým krvácením dásní, vysokým tlakem či psychickými chorobami.

Výskyt vitamínu D3

Nejlepší způsob, jak získat vitamín D3, je pravidelně vystavovat pokožku slunci. Ovšem kritické období představuje v naší zeměpisné šířce září až duben, kdy odborníci doporučují vitamínové doplňky s vitamínem D3, případně v rozumné míře solárium.

Mnohem hůře se potřebná dávka vitamínu D získává ze stravy – jeho optimální příjem by zajistily teprve dvě porce lososa či makrely denně. Samozřejmě je jezte co nejčastěji a přidejte zelenou zeleninu, v níž je hořčík, který s „déčkem“ spolupracuje.

Rizika předávkování vitamínem D3

Lidská kůže dokáže výborně redukovat tvorbu vitamínu D3. Jakmile opalováním postupně hnědne, vytváří se vitamínu D3 stále méně.

Spíše než riziko předávkování vitamínem D3 tedy hrozí riziko jeho nedostatku. Pokud si uvědomíme, že naši předkové žili celé dny na slunci, máme co dohánět. Jakmile lidé začali pobývat v domech, později jezdit auty, vyhýbat se slunci a neustále používat prostředky s vysokými ochrannými faktory, rozšířily se takzvané civilizační choroby – srdečně cévní nemoci, rakovina, cukrovka, deprese, chronická únava a mnoho dalších.

Jistě, před některými účinky slunečního záření je třeba se chránit, ale každodenní krátký pobyt na slunci zcela bez ochrany naše kůže velmi potřebuje pro tvorbu důležitého vitamínu D3.

 

About enthusiast